Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Differentiering gennem fleksibel holddeling

Holddeling

På Brædstrup Skole har vi prioriteret fleksibel holddeling i fagene dansk og matematik på mellemtrinnet og i udskolingen.

Gruppearbejde


Undervisningsministeriet har givet mulighed for, at 50 udvalgte folkeskoler på
landsplan, må afkorte skoledagene til gengæld for, at skolerne benytter de frigivne
ressourcer til at styrke undervisningen.


På Brædstrup Skole har vi søgt om, at forkorte skoleugen med 2 lektioner
for alle elever på Mælkevejen og Universet. Dette har vi gjort, fordi vi mener, at
vi kan lave bedre skole og bedre undervisning på denne måde. Elevernes
samlede skoleuge afkortes med det, der svarer til 2 ugentlige lektioner. Til gengæld
vil der, i et tilsvarende antal timer om ugen, være en ekstra lærer til stede i
undervisningen i dansk og matematik.


I fagfordelingen har vi tilsikret, at det er undervisere med de rette fagkompetencer
som er sat på opgaven – det er altså ekstra dansklærere i dansktimerne og ekstra
matematiklærere i matematiktimerne. Eleverne deles i disse timer, løbende henover
skoleåret, i nye hold på tværs af hver årgang.


Holdene vil tage udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger, potentialer,
behov og interesser, for at man kan udnytte disse forskelligheder til at opnå
individuelle og fælles mål. Elever befinder sig på forskellige niveauer i en klasse, og
har ikke alle de samme forudsætninger for læring. Derfor er det afgørende
væsentligt, at undervisningen differentieres, så hver enkelt elev bliver udfordret og
udvikler sig, ud fra det faglige niveau, de har.


Det er dog vigtigt at pointere, at undervisningsdifferentiering ikke kan og ikke må
reduceres til elevdifferentiering, hvor pensum og opgaver tilpasses den enkelte elev.
Det er en væsentlig pointe, at elever lærer meget af hinanden. Det, at eleverne
er og føler sig som en del af fællesskabet, er i høj grad afgørende for deres
personlige trivsel, udvikling og dannelse – og ikke mindst, kan det også være
med til at motivere dem til at yde en ekstra arbejdsindsats i læringsøjemed.
Vi vil derfor, sideløbende med arbejdet med holddelingerne, have et stort
fokus på den almene klasseundervisning, så der fortsat sættes fokus på
opbygningen af de vigtige fællesskaber i klassen.