Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Referat af skoleudviklingssamtale

Brædstrup Skole 2023

 

 

Baggrund

Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingsamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

 

 

Overordnet dagsorden

 

  1. Opsamling på aftaler og mål
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

     
  2. Præsentation af temaer

Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.
 

  1. Drøftelse af temaer
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

     
  2. Udvælgelse af temaer og indsatser
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

     
  3. Opsummering og afrunding
    Konkrete mål og aftaler gennemgås, samt udkastet til indholdet i referatet til offentliggørelse.

 

 

 

 

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen

 

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse være baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

 

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udviklings sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

 

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer, til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.


 

  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.
  2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.

 

  1. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.
  2. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.

 

Billede fjernet.

 

 

 

 

Dato: 30. marts 2023

Deltagere:

Anders Godsk Høiberg, Skoleleder
Bjarne Hermansen, viceskoleleder og afdelingsleder
Mette Brunberg, afdelingsleder
Henrik Kallestrup, Skolechef
Søren Schjødt, Stabskonsulent

 

Aftalte indsatsområder

Støtte og inspiration i undervisningen

 

Beskrivelse af indsatsområde

Trivselsmålingen samt observationer og erfaringer fra hverdagen viser et udviklingspotentiale ift. elevernes trivsel med særligt fokus på støtte og inspiration i undervisningen. Skolen rummer en mangfoldig børnegruppe og der er derfor behov for at skabe endnu bedre rammer, fællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle elever.

 

Dette gøres ved et fortsat fokus på arbejdet med low arousal tilgangen samt et styrket inklusions-mindset, med fokus på at støtte den enkelte i fællesskabet. Spørgsmålet er ikke, ”om børnene kan”, men ”hvordan de kan”.

 

Målet med indsatsområdet:

  • At hæve scoren i trivselsmålingen i støtte og inspiration
  • At mindske hårdt sprogbrug og hærværk
  • At styrke vores fællesskaber på alle årgange
  • At skabe bedre deltagelsesmuligheder i skolen for alle børn

Matematikindsats

 

Beskrivelse af indsatsområde

Resultaterne fra afgangsprøverne og de faglige test viser, at eleverne ikke løftes tiltrækkeligt i matematik og at skolen præsterer under den socioøkonomiske reference. Der er derfor behov for et generelt løft at matematik undervisningen.

 

Dette gøres gennem en ressourcemæssig opprioritering af databaseret vejlederindsatsen i matematikundervisningen. Denne skal fungere som en løftestang til at styrke kulturen om og kompetencerne til at skabe differentieret og inkluderende undervisning.

 

Målet med indsatsområdet:

  • At hæve niveau i matematik i faglige test og afgangsprøver
  • At skabe en bedre kultur omkring databaseret undervisningsdifferentiering
  • At flytte eleverne i deres faglighed, så det bliver så dygtige som de kan.
     

Praksisorienteret didaktik der tilgodeser alle elever

 

Beskrivelse af indsatsområde

Der ses stor forskel på hvordan de forskellige børn klarer sig rent fagligt – herunder forskel på drenge og piger. Derudover oplever skolen, at nogle børn har svært ved at indgå i og få udbytte af den traditionelle undervisning. I forlængelse af førstnævnte indsatsområder, er der derfor behov for at skabe bedre deltagelsesmuligheder for alle børn, hvilket kræver varieret og differentieret undervisning.

 

Dette gøres ved at arbejde yderligere med en praksisorienteret og projektbaseret didaktik, med en ledelsesmæssig understøttelse af vigtigheden heraf. Konkret vil vi gennem inddragelse af medarbejderne arbejde med forskellige former for holddeling og undervisningsdifferentiering, samt fortsætte arbejdet omkring AP møller projektet.

 

Målet med indsatsområdet:

  • At mindske karakterforskellen på drenge og piger.
  • At blive bedre til at arbejde praksisorienteret.
  • At øge holddeling og handlingsorienteret pædagogik på hele skolen